מהו אתר זה?

אתר זה הוא קובץ הגדרות השיטה (System Reference Document) למשחק התפקידים חרבות וכשפים שפורסם על ידי Mythmere Games ותורגם לעברית. הוא מכיל את כל חוקי הליבה כפי שהם מופיעים במשחק עצמו, וכן חוקים שפורסמו בהרחבות נוספות למשחק בעברית, ויכול לשמש כעזר למנחה או לשחקנים אשר מעוניינים בדרך מהירה לאתר את החוק או החוקים להם הם זקוקים באותו הרגע.

פנייה בלשון זכר ונקבה

בעברית, שלא כמו באנגלית שהיא שפת המקור של חרבות וכשפים, יש צורך לפנות אל הקורא במין מסוים – זכר או נקבה. מכיוון שבין קוראי ושחקני חרבות וכשפים ימצאו בודאי קוראים ושחקנים משני המינים, בנים ובנות, אימצנו החלטה להפריד בין התפקידים השונים של המשחק: התוכן שמדבר אל ועל השחקנים נכתב במין זכר בעוד התוכן שמדבר אל ועל המנחה נכתב במין נקבה.

לשחקנים

למנחה

 דמויות איך משחקים תכנון ההרפתקה אוצר
 תכונות צבירת נסיון תכנון הרפתקת מבוך  יצירת אוצר אקראי
 מקצועות זמן הרפתקאות שממה  תיאורי חפצי קסם
 כוהן גלגולי הצלה  חוקים לקרב-רב  שיקויים
 לוחם קרב  מפלצות  מגילות
 קוסם יוזמה וסדר הלחימה  מפלצות א' עד ג'  שריונות וכלי נשק קסומים
 גנב  גלגול ההתקפה  מפלצות ד' עד ו'  חפצי קסם יוצאי דופן
דרואיד   מצבים מיוחדים  מפלצות ז' עד ט'  שרביטים
נזיר  גירוש אל מתים  מפלצות י' עד ל'  טבעות
סייר  נזק ומוות  מפלצות מ' עד ס'  מטות
פייטן  ריפוי  מפלצות ע' עד צ'  חפצי קסם שונים
פלאדין  מורל  מפלצות ק' עד ר'
 גזעים משחק בדרגות גבוהות  מפלצות ש' עד ת'
 נטיה   הקמת מעוז  יצירת מפלצות
ציוד   שכירת מלווים
דרוג השריון קסם
משקל ותנועה לחשים

הקדמה מאת טים קאסק

"מזה שלושים וחמש שנים אני אומר לשחקני תפקידים להתעלם מחוקים שהם לא אוהבים. המהות של משחקי התפקידים היא הסיפור ולא ההגשמה של יעדים ואמות מידה שרירותיים. כולנו לוקחים חלק ביצירת הסיפור – המנחה כותבת מתווה, מקבצת רשימה של רכיבי עלילה ונותנת לשחקנים את החופש למלא את הפרטים. כך זה מאז ומעולם.

מה שאתה אוחז בידך הוא אוסף של קווים מנחים. זוהי מערכת אחת של "חוקים" שיש לה שלמות פנימית המאפשרת לה לעבוד. האם זו הדרך היחידה לשחק? בהחלט לא, מאז תחילתם משחקי התפקידים עודדו מנחים להרחיב ולפרש, להפוך את המשחק למשחק שלהם. אם חוק כלשהו לא נראה לך "נכון", התעלם ממנו! או, טוב יותר, שנה אותו! שנה את המשחק או המערכה כך שיתאימו לך. כל מה שמנחים צריכים לדאוג לו הוא שמירת "מציאות הגיונית" פעילה במשחק שלהם. השחקנים מסתמכים על ההיגיון הזה על מנת לפלס את דרכם דרך הסכנות והחידות של ההרפתקה.

הדרך הנכונה לדעת אם אתה עושה זאת נכון היא כפולה: האם אתה נהנה והאם השחקנים שלך ממשיכים להגיע לכל מפגש משחק? אם התשובה לאחת משאלות אלו היא כן, אתה בדרך הנכונה. אם אתה יכול לענות בחיוב על שתיהן – הצלחת. מאז הולדת הרעיון של משחקי התפקידים כל המטרה היתה לעשות כיף. הראנו לעולם דרך חדשה לעשות זאת, אך מעולם לא אמרנו שיש רק דרך אחת.

שיהיו לכם הרפתקאות מהנות."

טים קאסק

אוצרות ואבני חן נוצצות. מקומות חשוכים במעמקי האדמה בהם שוכנות מפלצות. מעגלי קסם וכוכבים מחומשים. כתבי סתרים מרושעים ודלתות עץ אלון מתפורר חבוקות ברזל. קוסמים בעלי כוחות עצומים המתגוררים במגדליהם המבודדים מעל צוקי ים שחורים. שדים מקורננים במאורותיהם העקובות מדם. אלילי אבן עצומים עם עיניים משובצות יהלומים וכנים מכוסים הירוגליפים, שגולפו בעידנים הרחוקים מלפני התרבויות הצעירות של המין האנושי. כדורים מוזרים וזוהרים מרחפים באוויר מעל סורגי מתכת חלודים המובילים לשכבות העמוקות יותר של מעברים תת קרקעיים…זהו משחק אודות שטיחים מעופפים ולהבים מקוללים, אודות כוהנים הנאספים אל טקסיהם המחרידים במקדשיהם הנשכחים. אודות הרפתקאות ומסעות מסוכנים, הדיפתם של יצורי רוע ותוהו מאזורי הספר של תרבויות למודות קרב. אודות לוחמים עטורי צלקות קרב ומכשפים קטלניים…

זהו משחק אודות חרבות וכשפים

מבוא מאת מאט פינץ'

ב-1974 ישבו גרי גייגקס (1938-2008) ודייב ארנסון (1947-2009) וכתבו את משחק התפקידים הראשון, מערכת חוקים פשוטה וגמישה מאוד שהציגה לעולם סוג חדש לגמרי של משחק. אותה מערכת חוקים מקורית כבר לא מודפסת כיום, וגם אינה זמינה בפורמט דיגיטלי. הספרים עצמם נעשים יקרים מיום ליום, מאחר וכיום הם נחשבים כמהדורת אספנים. עקב כך, ייתכן בהחלט שיום אחד המשחק המקורי פשוט יעלם.

זו הסיבה שהחלטנו לפרסם את המשחק שאתם קוראים כעת. כאשר אתם משחקים בחרבות וכשפים, אתם משתמשים בחוקים המקוריים ההם. ניסחנו אותם מחדש, ונאלצנו להשאיר חלקים מסוימים מחוץ לספר, עקב סיבות חוקיות. מאותן הסיבות נאלצנו גם לשנות חלק מהחוקים (והשתדלנו לציין זאת כאשר הדבר נעשה באופן משמעותי). אנחנו מבקשים להודות ל-Wizards of the Coast, Inc., המוציאים לאור של מבוכים ודרקונים, על יצירת הרישיון הפתוח שמאפשר גישה חוקית לחלק נרחב מהתוכן של המשחק, והקל עלינו מאוד להשלים את הפרויקט הזה באופן חוקי.

אפילו שנאלצנו לחרוג בכמה מקומות מהגרסה המקורית, רוב האנשים חושבים שקלענו למטרה. המשחק זכה בפרס ENnie בכנס GenCon, ונעשה פופולרי מאוד באינטרנט. הקרדיט שייך כמובן למעצבים המקוריים, גרי גייגקס ודייב ארנסון, וגם לרוב קונץ, שהשתתף בכתיבתה של ההרחבה הראשונה למשחק.

ספר חוקי הליבה מהווה משחק שלם בפני עצמו, ומספיק לחיים שלמים של הרפתקאות ומערכות פנטזיה. יתכן שראיתם כבר שיש שתי גרסאות נוספות של חרבות וכשפים. כל אחת מהן היא משחק שלם, מה שעלול לבלבל, אבל אנחנו חובבי משחקים, לא מומחים בשיווק. למרות שהיה חכם יותר להציג רק סט חוקים אחד ומאוחד, לא יכולנו להתאפק. הקופסה הלבנה היא קופסה שמכילה רק את שלושת הספרונים של משחק המקורי, ללא ההרחבות. גרסת ספר החוקים השלם מבוססת על שלושת הספרים ההם וגם על כל ההרחבות שפורסמו בשנות השבעים, לפני שהמשחק עבר לגרסת ה-Advanced.

חוקי הליבה הם נקודת האמצע. ספר זה כולל את החוקים מההרחבה הראשונה, אבל מתעלם מהמקצועות החדשים ונותר רק עם הקטגוריות הארכטיפיות של כוהנים, לוחמים, מטילי לחשים וגנבים. אפשר להשתמש בחוקי הליבה כמשחק שבו ארבעת סוגי הדמויות האלו הם קטגוריות רחבות, או שאפשר להסתכל על החוקים כבסיס שעליו תוכל לבנות מערכת מורכבת יותר מבלי שתצטרך למצוא מקום למקצועות המתמחים כמו פלאדינים ודרואידים.

אבל זו לא הנקודה. הנקודה היא שהמשחק הזה מכיל את המהות של הפנטזיה המיתית, את אבני הבניין של עולם מורכב ועשיר, את הרוח שמלבה את להבת הפליאה. המשחק המקורי היה רב עוצמה כל כך, בגלל שהוא קיפל את כל אלו בתוך נוסחה קטנה, כמו ג'יני שכלוא במנורה קטנה ופשוטה למראה. קחו את המסגרת הזו, ודמיינו לה את הצורה!

משחק נעים!

מאט פינץ'