לאחר כמה הרפתקאות מבוך, השחקנים בוודא ירצו שהדמויות שלהם יחקרו את השממה, יבקרו בערים, ויעשו כל מיני דברים בעולם פנטזיה מעבר למבוך. בתחילת המשך, אולי תרצי לשרטט מפה של כפר יחיד (כנקודה פתיחה) וחלק מהאזורים המקיפים אותו במקרה שהשחקנים מחליטים לחקור את האזור מסביב למבוך עצמו. כאשר השחקנים מניעים את הדמויות שלהם מהרפתקה להרפתקה, את יכולה להרחיב את המפה המקורית עד שתהפוך לעולם פנטזיה אפי שלם – עם יבשות, ממלכות, ואימפריות אדירות מוכנות לפקודתך…

הרפתקאות שממה יכולות לקחת את הדמויות לכל מקום, מערים שוקקות חיים לטירות מבודדות, מיערות אפלים לפסגות הרים, ואפילו לממדים שונים של קיום, עולמות חלופיים, וירחים או פלנטות מרוחקות, עם חייזרים. הסיבה הנפוצה ביותר לקבוצת הרפתקנים שנעים דרך השממה היא חקירת מפת אוצר שנמצאה במבוך, או בביצוע משימה ספציפית כמו שמירה על משלחת סחר, העברת הודעה עבור אציל כלשהו, חיסול קן מסוים של מפלצות, התחמקות מהחוק, מעקב אחר פושט נמלט בשביל הפרס שעל ראשו, בזיזת הריסות עם אוצר, או עזרה בתקיפת טירה. אולם, לפעמים הדמויות יחקרו את השממה או יסתובבו בה כדי לראות מה הן יכולות למצוא. בכל מקרה, השממה אמורה להיות מרגשת כמו המבוך, מטלה יותר מסובכת עבור המנחה מאשר מילוי מבוך תת קרקעי בזהב ויצורים. עדיף להניח שצפיפות האוכלוסין בעולם פנטזיה נמוכה בהרבה מאשר בעולם שלנו – אם הדמויות תמיד נמצאות במרחק יום אחד או פחות מכפר ידידותי, תחושת הסכנה של ההרפתקה תאבד. במקום זאת, מסעות לתוך השממה, אפילו באזורים מיושבים יחסית, יהיו בין כפרים מרוחקים, כאשר סכנות רבות אורבות בדרכים.

קצב התנועה להרפתקנים שהולכים ברגל מתואר בפרק על תנועה בחוקים, כאשר הוא באופן כללי מספר קילומטרים השווה לקצב התנועה של הדמות. אולם, במקרים רבים הדמויות ירכבו על סוסים, בעגלה, בספינה, או באמצעים אחרים. כדאי לצייר את המפה שלך על דף מחולק למשבצות או משושים (הקסגונים) שמתארים מרחק של שלושה קילומטרים. מפות שמיועדות להראות יבשות, קווי חוף, וממלכות גדולות, יכולות להיות בקנה מידה גדול יותר, אבל בדרך כלל לא תשתמשי בהן לחקירת השממה.

טבלה 44: קצב תנועה של כלי רכב*

כלי רכב תוואי שטח נוח גבעות או אדמה שבורה הרים יער ביצה\מדמנה
עגלה או קרון 12 6 0-1 6 0
סוס 30 15 0-3 10 3
פרד 12 12 6 12 6
רפסודה או דוברה (ללא מפרש) 40 (במורד נהר) 3 (במעלה נהר)
סירה (עם מפרש) 60
רפסודה או דוברה (ללא מפרש) 40 (במורד נהר) 3 (במעלה נהר)
ספינת מפרש 15
ספינת משוטים 20
תעופה לפי תיאור המפלצת או החפץ

* אם החבורה חוקרת את האזור ולא רק עוברת דרכו, קצב התנועה הוא מחצית מהרגיל (בהנחה שהחבורה חוקרת את האזור ברצועה שרוחבה כ-5 ק"מ). ב-"חוקרת", הכוונה היא למיפוי האזור, לא חיפוש מדוקדק; חיפוש של ממש ברצועה של 5 ק"מ יפחית את קצב התנועה לעשירית מהרגיל, אם כי המנחה יכולה להתאים את המספרים האלו בהתאם לנסיבות.

לאבד את הדרך

אלא אם הקבוצה הולכת בדרך או לאורכו של נהר, או שיש לה מפה או מורה דרך, יש סיכוי טוב שהיא תאבד את הדרך בזמן ההרפתקה. ביערות וביצות, איבוד הדרך משמעו שהקבוצה הולכת בכיוון כלשהו, או מסתובבת במעגלים. במקרה שהקבוצה איבדה את הדרך, גלגלי 1ק8. תתחילי בנקודה על המצפן שמתאימה לכיוון שאליו רוצה הקבוצה ללכת, ואז ספרי עד ל-7 נקודות על המצפן (לדוג' צפון, צפון-מזרח, מזרח, דרום-מזרח, וכן הלאה). אם התוצאה היא 8 (קרי, הכיוון הרצוי), אז הקבוצה נעה במעגלים ולא מתקדמת באף כיוון.

בכל סוג שטח אחר מיער או ביצה, אובדן הדרך פירושו שינוי כיוון בנקודה אחת על המצפן לימין או לשמאל מהכיוון הרצוי. הקבוצה יכולה לבדוק ביום המסע הבא ולגלות שהם איבדו את הדרך, אך הם לא ידעו באיזה כיוון הם נעו עד כה. אם אי אפשר לנווט לפי הכוכבים או השמש, הסיכוי לאבד את הדרך וההשפעה של אובדן הדרך הן כמו ביער או ביצה.

טבלה 45: סיכוי ללכת לאיבוד

סוג תוואי שטח סיכוי ללכת לאיבוד
ביצה 60%
גבעות 20%
הרים 50%
יער 70%
מדבר 40%
מיוער חלקית 30%
פתוח 10%
תוואי שטח קשה 30%

התקלויות בשממה

באופן כללי, הרפתקאות שממה מסוכנות יותר מאשר הרפתקאות בקומות הראשונות של מבוך. טבלאות ההתקלות שבהמשך הן עבור שממה אמיתית; אזורים בהם יש סיירות משמר יהיו פחות קטלניים – אם כי לא במידה משמעותית. יש לזכור ששממה מתחילה מאוד קרוב לגבולות הציביליזציה. המרחק שבו היא מתחילה נקבע על-ידי המנחה, משום שהוא משתנה משמעותית בין סוגים שונים של קרקע, מזג אוויר, ונסיבות אחרות. בדרך כלל מגלגלים בטבלה פעם אחת בכל יום של מסע.

טבלאות התקלויות להרפתקאות בשממה

התייחסי לתוואי שטח "קשה" כגבעות או מדבר, לפי הצורך.

טבלה 46: התקלויות בתוואי שטח פתוח (סיכוי של 1 מ-6)

תוצאת הגלגול סוג ההתקלות (ראי תתטבלאות לפרטים)
01-24 חיות
25-35 דרקון
36-48 מפלצת מעופפת
49-73 אנשי תרבות
74-86 דמויי אדם וענקים
87-100 מפלצת אחרת

טבלה 47: התקלויות במדבר (סיכוי של 2 מ-6)

תוצאת הגלגול סוג ההתקלות (ראי תתטבלאות לפרטים)
01-20 חיות
21-30 דרקון
31-50 מפלצת מעופפת
51-70 אנשי תרבות
71-90 דמויי אדם וענקים
91-100 אל-מת

טבלה 48: התקלויות ביער או אזור מיוער חלקית (סיכוי של 2 מ-6)

תוצאת הגלגול סוג ההתקלות (ראי תתטבלאות לפרטים)
01-12 חיות
13-23 דרקון
24-36 מפלצת מעופפת
37-61 אנשי תרבות
62-80 דמויי אדם וענקים
81-100 מפלצת אחרת

טבלה 49: התקלויות בגבעות או הרים (סיכוי של 3 מ-6)

תוצאת הגלגול סוג ההתקלות (ראי תתטבלאות לפרטים)
01-12 חיות
13-38 דרקון
39-51 מפלצת מעופפת
52-64 אנשי תרבות
65-89 דמויי אדם וענקים
90-100 מפלצת אחרת

טבלה 50: התקלויות באזור נהר (סיכוי של 2 מ-6)

תוצאת הגלגול סוג ההתקלות (ראי תתטבלאות לפרטים)
01-12 חיות
13-23 דרקון
24-36 מפלצת מעופפת
37-49 אנשי תרבות
50-62 דמויי אדם וענקים
63-75 מפלצת אחרת
76-100 יצור שוחה

טבלה 51: התקלויות בים הפתוח (סיכוי של 1 מ-6)

תוצאת הגלגול סוג ההתקלות (ראי תתטבלאות לפרטים)
01-20 יצור שוחה
21-30 דרקון
31-40 מפלצת מעופפת
41-50 ספינת סוחר, משוטים
51-60 ספינת סוחר, מפרש
61-70 ספינת פיראטים, משוטים
71-80 ספינת פיראטים, מפרש
81-90 ספינת מלחמה, משוטים
90-100 ספינת מלחמה, מפרש

טבלה 52: התקלויות בביצה (סיכוי של 3 מ-6)

תוצאת הגלגול סוג ההתקלות (ראי תתטבלאות לפרטים)
01-10 חיות
11-20 דרקון
21-30 מפלצת מעופפת
31-40 אנשי תרבות
41-50 דמויי אדם וענקים
51-60 מפלצת אחרת
61-70 יצור שוחה
71-100 אל-מת

תת-טבלאות להתקלויות בשממה

טבלה 53: התקלויות עם חיות

תוצאת הגלגול סוג
01-10 נמלים או חיפושיות
11-20 קופים או דובים
21-30 חזירי בר
31-40 מרבי רגלים או עקרבים
41-50 צפרדעים או קרפדות
51-60 אריות או חתולים גדולים
61-70 לטאות או נחשים
71-80 עכבישים
81-90 זאב או כלב גדול
91-100 בהתאם לתוואי השטח

טבלה 54: התקלויות עם דרקונים

תוצאת הגלגול סוג
01-10 בזיליסק
11-15 דרקון שחור (קטגורית גיל 1ק4)
16-20 דרקון שחור (קטגורית גיל 1ק6 + 2)
21-25 דרקון שחור (קטגורית גיל 1ק8)
26-30 דרקון כחול (קטגורית גיל 1ק4)
31-35 דרקון כחול (קטגורית גיל 1ק6 + 2)
36-40 דרקון כחול (קטגורית גיל 1ק8)
41-50 קוקאטריס
51-55 דרקון ירוק (קטגורית גיל 1ק4)
56-60 דרקון ירוק (קטגורית גיל 1ק6 + 2)
61-65 דרקון ירוק (קטגורית גיל 1ק8)
66-75 הידרה
76-80 דרקון אדום (קטגורית גיל 1ק4)
באזור ארקטי, זהו דרקון לבן
81-85 דרקון אדום (קטגורית גיל 1ק6 + 2)
באזור ארקטי, זהו דרקון לבן
86-90 דרקון אדום (קטגורית גיל 1ק8)
באזור ארקטי, זהו דרקון לבן
91-100 דרקונון

טבלה 55: התקלויות עם יצור מעופף

תוצאת הגלגול סוג
01-05 כימרה
06-10 ג'ין או עפרית
11-15 גרגויל
16-25 גריפון
26-30 הרפיה
31-40 היפוגריף
41-50 מנטיקור
51-60  ציפורים רגילות (להקה)
61-65  עוג-מג
66-75  פגסוס
76-85  דורס פסגות
86-95 יחדוק (יום) או עטלף ענק (לילה)
96-100 דרקונון

טבלה 56: התקלויות עם אנשי תרבות

תוצאת הגלגול סוג
01-10 הרפתקנים
11-30 שודדי דרכים
31-40 שיכורי קרב
41-50 פושטים
51-60 שיירת קרונות
61-65 אנשי מערות
66-70 גמדים
71-75 אלפים
76-85 פטרול שומרים
86-90  עולים לרגל
91-95 כוהני תוהו
96-100  קוסם

טבלה 57: התקלויות עם דמויי אדם וענקים

תוצאת הגלגול שטח פתוח יער נהר ביצה גבעות מדבר
01-05 קובולדים קובולדים קובולדים קובולדים קובולדים קובולדים
06-10 גובלינים גובלינים גובלינים גובלינים גובלינים גובלינים
11-15  אורקים אורקים אורקים אורקים אורקים אורקים
16-20  הובגובלינים הובגובלינים הובגובלינים הובגובלינים הובגובלינים הובגובלינים
21-25  נולים נולים נולים נולים נולים נולים
26-30  עוגים עוגים עוגים עוגים עוגים עוגים
31-35  טרולים טרולים טרולים טרולים טרולים טרולים
36-40  ענק גבעות ענק גבעות ענק גבעות ענק גבעות ענק גבעות ענק גבעות
41-45  ענק עננים  אלפים ענק עננים ענק עננים ענק עננים ענק עננים
46-50  נולים דובלינים דובלינים דובלינים דובלינים דובלינים
51-55  נולים  קובולדים אנשי לטאה אנשי לטאה ענק אש ענק אש
56-60 עוגים גובלינים טרולים טרולים ענק אבן ענק אבן
61-65  טרולים  אורקים אנשי לטאה אנשי לטאה ענק סערה נולים
66-70  דובלינים  הובגובלינים  אנשי לטאה  אנשי לטאה ענק כפור נולים
71-75  קובולדים נולים עוגים עוגים גובלינים עוגים
76-80  גובלינים עוגים  גובלינים גובלינים  אורקים נולים
81-85  ענק גבעות  טרולים קובולדים  קובולדים אורקים טרולים
86-90 ענק גבעות  ענק גבעות  טרולים  טרולים טרולים  עוגים
91-95 נולים אלפים  אורקים אורקים  עוגים טרולים
96-100  עוגים דובלינים עוגים  עוגים ענק גבעות  נולים

טבלה 58: התקלויות עם מפלצות אחרות

תוצאת הגלגול סוג
01-10 קוקארטיס
11-20 מדוזה
21-30 מינוטאור
31-40 ינשודוב
41-50 תולעת סגולה
51-60 טריאנט
61-70 איש דוב
71-80 איש חזיר-בר
81-90 איש נמר
91-100 איש זאב

טבלה 59: התקלויות עם יצורים שוחים

תוצאת הגלגול סוג
01-10 קרוקודיל ענק או ימי
11-20 צב דרקון
21-30 דג ענק
31-40 עלוקת ענק
41-50 איש ים
51-60 ניקסי
61-70 תמנון ענק
71-80 מפלצת ים (10%) או ארסן מיימי (90%)
81-90 נחש ים
91-100 דיונון ענק

טבלה 60: התקלויות מבוססת תוואי שטח

תוצאת הגלגול שטח פתוח יער נהר ביצה גבעות מדבר
01-10 בקר, לא מבויית דוב גירית ענקית קרוקודיל רגיל גירית ענקית כריש אדמה
11-20 קנטאור חזיר בר דוב דריאדה דוב גמל
21-30 איל קנטאור בונה פלמינגו כריש אדמה איגואנה
31-40 דינוזאור (אוכל עשב) נדל ענק איל לטאיש בקר, לא מבויית תן, זאב או קויוט
41-50 דינוזאור (טורף) דריאדה דריאדה ארסן, מכושף איל ארנב סלעים
51-60 פיל או ממותה בן מחצית בן מחצית שקנאי עיט או נץ ארסן, קדוש
61-70 גורגון עכביש ענק היפופותם עכברוש ענק עז הרים ארסן, מכושף
71-80 אריה טיגריס לוטרה תלולית משתרכת בני מחצית רקשאסה
81-90 יען חד קרן חשופית ענקית חשופית ענקית אריה נחש רגיל
91-100 קרנף (50%) או כריש אדמה (50%) זאב עכביש ענק עכביש ענק זאב נשר

טבלה 61: התקלויות עם אל-מתים

תוצאת הגלגול סוג
01-15 טורף גופות
16-25 מומיה
26-40 שלד
41-50 רפא
51-60 ערפד
61-75 בלהה
76-85 ביעות
86-100 זומבי