הקוסם הינו טיפוס מסתורי וחוקר המסתורין בעצמו, אדם המשוקע בידע עתיק ומופלא. כקוסם, השקעת שעות ארוכות במחקר לתוך הלילה, לאור נרות, קורא במגילות עתיקות ובכתבים מכוסי קורי עכביש, משנן את מעגלי הקסם והרונות, לומד אודות חשיבותם המוזרה של הכוכבים והירחים, נחשף לתיאוריות מטרידות של פילוסופים מטורפים, ומעל הכל, מפתח את היכולת להטיל לחשי קסם. אתה יכול להיות יריב מסוכן מאוד, כל עוד בני חבורתך ההרפתקנים שומרים עליך מפני התקפות קרובות, שכן בקפא"פ אתה הוא החלש מכל המקצועות: אתה חסר ניסיון לחלוטין בשימוש בשריונות, בקושי מסוגל להתמודד אפילו עם כלי הנשק הפשוטים ביותר, ויש לך פחות נקודות פגיעה מלשאר חבריך בחבורה. עם זאת, אינך מוגבל רק ללחשים התקפיים, וספר הלחשים שלך מכיל מגוון רחב של קסמים אחרים, שעשויים לעזור לחבורה לשרוד במעמקי מבוכים, מקדשים עתיקים ובמקומות אחרים לתוכם תיכנסו בחיפוש אחר אוצר וידע נשכח. אם תחזרו בשלום מפשיטות אלו, ייתכן שיום אחד תגיע לעוצמות כאלו עד שתוכל לבנות מגדל המוגן בכוח קסם בו תערוך את מחקריך, תיצור חפצים קסומים מופלאים, ותנסח נוסחאות ללחשים חדשים לגמרי. רב-מג שכזה יכול להשפיע על הפוליטיקה של ממלכות שלמות, ולזכות לכבוד ויראה מצד המונים.

תכונה עיקרית: תבונה, 13+ (5%+ תוסף למענקי ניסיון)
קוביות פגיעה: 1ק4 לדרגה (זוכה ב-1 נק"פ לדרגה אחרי 9)
שריונות \ מגנים מותרים: אין
נשקים מותרים: פגיון, מטה וזיק

יכולות מקצוע הקוסם

הטלת לחשים: שלא כמו הכוהן, קוסם מחזיק בספר לחשים, שלאו דווקא כולל את כל הלחשים ברשימת לחשי הקוסם. הקוסם קורא בספר ומשנן את נוסחאות הלחשים בראשו, "מכין" את הלחשים שהדמות מסוגלת להחזיק במחשבתה. (שימו לב: קוסם יכול להכין את אותו הלחש מספר פעמים, עד למספר המקומות הפנויים בזיכרונו ועד לגבולות יכולתו המנטלית). לאחר שהקוסם מטיל לחש שהוכן, הוא נעלם מזיכרונו ואין ביכולתו להטילו שוב עד אשר יכין אותו פעם נוספת. אם הקוסם מוצא מגילות במהלך ההרפתקאות, הוא יכול להוסיף את הלחשים שבהן לספר הלחשים שלו.

לחשים ידועים: בתחילת המשחק, ספר הלחשים של הקוסם עשוי להכיל כמה משמונת הלחשים הזמינים בעוצמה 1, בהתאם ליכולתו של הקוסם להבינם. עבור כל לחש, יש לבדוק האם הקוסם מכיר אותו ויכול לשנן אותו, לפי טור "לימוד לחש" בתיאור תכונת התבונה. בכל פעם שהקוסם עולה דרגה (ואם המנחה מרשה זאת) הוא יכול לבדוק מחדש לחשים שלא הבין לפני כן, ואולי בזכות הניסיון שצבר יגיע לתובנות חדשות – אם כי מספר הלחשים הבסיסיים המרבי (בטבלת התבונה) הוא עדיין הגבול, במידה ואתם משתמשים בחוק זה. הקוסם צריך תחילה למצוא לחשים חדשים אלו, ולהעתיק אותם לספר הלחשים שלו. אותו הליך נכון גם ללחשים מרמות גבוהות יותר: הקוסם צריך תחילה למצוא לחשים אלו במבוכים או בספריות עתיקות ולהעתיק אותם לספר הלחשים, או לסחור בהם עם קוסמים אחרים. לחשים חדשים ולא שגרתיים שאינם חלק מהרשימה הבסיסית אינה חלק מ-"המספר המרבי" של לחשים ידועים, אם כי עדיין נדרש גלגול לראות אם הקוסם יכול להבין אותם. (לחשים כאלו הינם נדירים, ולא נוהגים לסחור בהם).

תוסף לגלגולי הצלה: קוסמים זוכים בתוסף 2+ לכל גלגולי ההצלה נגד לחשים, כולל לחשים משרביטים ומטות.

מגדל קוסם (דרגה 11): בדרגה 11 זוכה הקוסם בתואר "מג", וביכולתו לבנות מעוז שיכיל את הספריות והמעבדות הנדרשות לקוסם ברמתו. מג עוצמתי שכזה ימשוך שכירי חרב, משרתים מוזרים (אולי עם יכולות מיוחדות או עיוותים), ואולי אפילו כמה מפלצות. צוות מגוון זה ישבע אמונים לקוסם וישרת אותו היטב (אם כי לא באופן עיוור). באופן כללי, מאחז שכזה כולל את הטריטוריה שמסביב למגדל – אזור השממות בו החליט הקוסם להתיישב.

טבלה 9: טבלת התקדמות הקוסם

דרגה נקודות ניסיון הנדרשות לעלייה בדרגה קובית פגיעה (ק4)* גלגול הצלה מספר לחשים (לפי עוצמה)**
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 0 1 15 1
2 2,500 2 14 2
3 5,000 3 13 2 1
4 10,000 4 12 3 2
5 20,000 5 11 4 2 1
6 35,000 6 10 4 2 4
7 50,000 7 9 4 3 2 1
8 75,000 8 8 4 3 3 2
9 100,000 9 7 4 3 3 2 1
10 200,000 10 6 4 4 3 2 2
11 "מג" 300,000 11 5 4 4 4 3 3
12 400,000 11 + 1 נק"פ 5 4 4 4 4 4 1
13 500,000 11 + 2 נק"פ 5 5 5 5 4 4 2
14 600,000 11 + 3 נק"פ 5 5 5 5 4 4 3 1
15 700,000 11 + 4 נק"פ 5 5 5 5 5 4 4 2
16 800,000 11 + 5 נק"פ 5 5 5 5 5 5 5 2 1
17 900,000 11 + 6 נק"פ 5 6 6 6 5 5 5 2 2
18 "רב מג" 1,000,000 11 + 7 נק"פ 5 6 6 6 6 6 5 2 2 1
19 1,100,000 11 + 8 נק"פ 5 7 7 7 6 6 6 3 2 2
20 1,200,000 11 + 9 נק"פ 5 7 7 7 7 7 7 3 3 2
21+ 100,000+ לדרגה 1+ נק"פ לדרגה 5 8 8 8 7 7 7 4 3 3

* נקודות הפגיעה המוצגות לדרגות בהן הדמות כבר לא זוכה בקובית פגיעה מלאה הן המספר המשולב הסופי. לקוסם בדרגה 13 יש סך של 11 קב"פ ועוד 2 נקודות פגיעה, לא 11
קב"פ ועוד 1 שקיבל בדרגה 12 ועוד 2 שקיבל בדרגה 13.

** קוסמים ממשיכים לקבל לחשים אחרי דרגה 21 בהתאם לאותה תבנית.