קסם, כישוף וניסים מוזרים הם ליבו הפועם של המשחק: התנודות המוזרות של כוח מעבר לחוקים של המציאות היום יומית, רונות מיסטיות בוהקות ומבשרות רעות בעלות משמעות לא ידועה, חיזוי העתיד בעזרת להקות ציפורים ואבנים נפולות, לחשים מסתוריים שמעוותים את הדעת כאשר הם משוננים וחורכים את הגרון כשהם נאמרים, כרכים מאובקים בספריות נשכחות, ידע שיכול להתיך את נשמתו של הקורא הלא זהיר…

העולם ספוג בגאויות ובאגמים מבודדים של כוח קסום. חלק ניכר ממנו עתיק וקטלני, ורק מעט מהתבנית העצומה ניתן לריסון לצורה של לחשים, נוסחאות שמשוננות לזיכרון. קשה ככל שיהיה לבן תמותה לאחוז ולשלוט בכוחותיו של קוסם, רוב הלחשים הם עדיין לא יותר מקיצור דרך רפה אל תוך המעמקים חסרי התחתית של כוחות הקסם האמיתיים. הקוסמים והארכימאגים הגדולים ביותר יכולים להשתמש בכוחות מטילי אימה, להושיט את ידיהם עמוק אל תוך מערבולות של כוח אמיתי, לראות את התבניות שמאחורי מישורי הקיום, אפילו אם הן מוסתרות ונראות רק מבעד לעדשה הלא וודאית של התפיסה בת התמותה ונשמרות בתוך הכלי החלש והשברירי של התודעה בת התמותה.

הקוסם מנסה לרתום כוחות הרבה מעבר ליכולת ההבנה של בני תמותה, תוך שימוש בשינון נוסחאות, מחוות ושבועות, שנרשמו בקפדנות בספרי קסמים. המלים עצמן והתרשימים של אותם לחשים מחזיקים כח נורא ובלתי ניתן לתפיסה, כפי שניתן לראות בעצם העובדה שקוסם חייב להשתמש בלחש (קריאת קסם) רק כדי לקרוא לחש קסמים לא מוכר. לעין הבלתי מורגלת בהם, לחשים כתובים בספר לחשים הם ג'יבריש. כמעט נדמה שהאותיות נעות בזווית העין והמלים מפריעות לנפש הקורא, המקבילה הויזואלית לציפורניים הנגררות על לוח.

קוסם יכול להחזיק רק בכמות מסוימת של כוח קסום, בעתודות הרוחניות שלו, כדי לשחרר אותו מאוחר יותר בצורה של לחש. אכן, זוהי האזהרה הראשונה שלומדים קוסמים צעירים: שינון מוצלח של לחש מעבר לכוחותיו הנפשיים ולאימונו של הקוסם יהיה הדבר האחרון שהוא יעשה כבן אנוש שפוי. הנפש תהיה שבורה לחלוטין והתוהו יזדחל אל תוך הכלי השבור (אם השוטה נשאר בחיים בכלל) ויהפוך את הקליפה חסרת הבינה למשהו שהוא הרבה פחות, והרבה יותר גרוע, מאדם.

מעבר ללחשים, כמובן, קיים עולם בלתי ניתן לתפיסה של כוח קסם, אותו ניתן לרסן באמצעות טקסים אדירים ותורות נסתר אשר חורגים מגבולותיהם של לחשים פשוטים, היכן שמוחו של הקוסם אינו נקודת הכינוס וכליא הברק של אנרגיות קסומות עצומות. יצירה של גולמים היא משימה שכזאת, והיא מוכרת באופן יחסי. מדריכים ליצירת גולמים הם נדירים, אבל קיימים בערימות אוצר עתיקות וחורבות נשכחות. בנייה והנפשה של גולם היא משימה אותה לא ניתן לבצע באמצעות לחשים בלבד, אבל באמצעות הידע המתאים, קוסם עדיין יכול לבצע משימה שכזאת. רוב מעשי הקסם הכבירים אינם מתועדים היטב כמו הנפשת גולמים. יצירת טירות עננים וחפצי קסם ייחודיים אחרים הן אומניות שאבדו, ולצורך ביצוען יצטרך הקוסם לבצע מחקר מופלא ומסוכן בגבולות הידע האנושי ואף מעבר להם.

הטלת לחשי כוהן היא שונה למדי מהאופן בו שואב הקוסם כוח מהתבניות המורכבות וחסרות הבינה של הכוחות המסתוריים. קסמו של כוהן, מנגד, תלוי באמונה. הכוהן יכול לבצע נסים, לעתים כאלה שיהיו מדהימים באמת. מספר הלחשים שכוהן יכול להטיל ביום מוגבל והלחשים צריכים להיבחר מראש, אולם הדבר מבוצע דרך תהליך של תפילה ומדיטציה, לא משינון נוסחאות מספר לחשים. אומרים שלחשי הכוהן "משוננים", אולם הדבר לא מדוייק – מדובר פשוט במונח הקרוב ביותר שנטבע לאופן הכנת הלחשים של הכוהן.

אכן, הכוחות האלוהיים אינם מובנים. שכבה על פני שכבה של תעלומות, תגליות והבנות שמקולפות אט אט ככל שהכוהן מתקדם לדרגות גבוהות יותר. בין אם אמיתות מיסטיות עמוקות אלו הושגו באמצעות חזיונות ותובנות פתאומיות או שהן הועברו למתלמדים לאחר שעמדו במטלות מסוימות, הן מייצגות את היכולת להטיל קסמים מעוצמה גבוהה יותר ולשאת ולתת באופן ישיר יותר עם הכוחות האלוהיים. רוב הכוהנים הם משרתים של הסדר או התוהו, מכיוון שאלו הם הכוחות הבראשיתיים אשר שורים על יסודותיהם של היקום והקוסמוס. כוהני סדר עשויים לסגוד לקדוש או אלוהות המקשרת בינם ובין הכח האולטימטיבי של הסדר, או שהכוהן עשוי פשוט לסגוד לסדר ככוח מופשט.

בדומה, כוהני תוהו עשויים לתקשר ישירות עם סופת אי השפיות של התוהו הטהור, או לצעוד בשביל שונה, של סגידה לנסיכי שדים עוצמתיים ואלילים שטופי דם.

כוהנים ניטרליים (אם המנחה מאפשרת כאלה) צריכים לשרת כוח על טבעי עצמאי, חלש יותר, כזה שבחר ללכת בדרכו ולדחות את הנתיב הבלתי מתפשר של הסדר ואת המבוכים המטורפים והאפלים של התוהו. במקרים רבים, למרות שפטרוניהם חלשים יותר מאלו של הסדר והתוהו במובן הקוסמי, הם מסוגלים להעניק אותה כמות של כוח למאמיניהם בני התמותה כישויות עוצמתיות. ההבדל בין בן תמותה לישות נייטרלית הוא עדיין כה עצום, שכל חולשה יחסית של הישות לה סוגד בן התמותה אינה ניתנת לזיהוי מצידו. ככל שהדבר נוגע לבני אדם, הכוחות הניטרליים חזקים בדיוק כמו כוחות סדר ותוהו, מבחינת היכולות והכוחות שהם מסוגלים להעניק למאמיניהם.

ומה עם אובות, ידעונים, מכשפים, מכשפות ומיסטיקנים? האם מדובר במקצועות מובחנים? האם הם תתי מקצועות נדירים ושונים של קוסמים או כוהנים, או פשוט מדובר בשמות חלופיים לאותם מקצועות? זוהי החלטה שהמנחה והשחקן יחליטו ביחד כשהם מתעמקים במשחק מעבר למסגרת שספר זה מספק. היציאה ממסגרת החוקים, החקירה של הארץ הלא מוכרת של הדמיון, היא חלק מהמשחק. חוקי המשחק הם רק ההתחלה, ותיאור זה של הקסם הוא רק הקדמה, הסף שלפני האפשרויות הבלתי מוגבלות…

גישה חלופית לקסם בדרגות גבוהות

לפני שיצאו ספרי עזר למשחק המקורי, לחשי קוסם הגיעו רק עד עוצמה 6 ולחשי כוהן – עד עוצמה 5. למעשה, אם תסתכלו ברשימת הלחשים מאותה תקופה תמצאו שם את לחש הקוסם מעוצמה 6 גלגול נשמות מוגבל ואת לחש הכוהן מעוצמה 5 הקמת מת. אלו הם לחשים מסדר הכח הגבוה ביותר. אין צורך להוסיף מעליהם כח נוסף באמצעות לחשים כמו משאלה או תחיית המתים. מסיבה זו, כותב הספר, כמנחה, אינו משתמש בלחשים מרמות גבוהות יותר – לפחות לא כלחשים.

במקום זאת, כל הלחשים מרמות גבוהות מקבלים את אותו היחס כמו יצירת גולם או טירת עננים או סוג אחר של מטלה קסומה שמצריך ביצוע מחקר, איתור ספרים והשקעת ממון. יש ספרים אותם צריך למצוא ולחקור, רכיבי קסם יקרים שצריך לאתר, תקופות מסויימות בשנה או במחזור הירח בהן ניתן לבצע את הקסם, רונות להכיר, מעגלים לשרטט ועוד ידע מוזר ואסור שצריך לחקור.

אלו דברים גדולים יותר מלחשים פשוטים אותם ניתן להטיל מספר פעמים ביום. למשל, לזימון ישות על טבעית יזדקק הקוסם למעגל הקסמים הנכון כדי לכלוא ישות מסוג מסויים או עם שם מסויים, וזה מצריך מחקר בכרכים אסורים, אשר ככל הנראה נמצאים במבוך או הריסות כלשהן. כדי להטיל תחיית המתים (על מישהו שהיה מת זמן ארוך מדי בשביל הקמת מת), כוהן יצטרך להביא את הגופה למקום קדוש מסויים ולחפש עזרה וסיוע רבים מכוהנים אחרים. האפשרויות רבות מספור והכותב, בכל מקרה, חושב שיותר כיף להגביל את שיא כוחם של הלחשים ולהפוך את הלחשים ברמות הגבוהות מלחשים פשוטים להתחייבויות קסומות המצריכות מחקר, הרפתקאות והוצאת סכומי עתק של זהב.

מחקר קסום

מחקר קסום הוא תחום נוסף בו דמויות בדרגות גבוהות יתחילו לחרוג ממסגרת החוקים. ייתכן שאפילו דמויות בדרגות נמוכות יחסית ירצו לפתח לחשים חדשים וקוסמים בדרגות גבוהות עשויים להיות מעורבים במגוון מחקרים: מפיתוח נוסחאות שיקויים, דרך יצירת חפצי קסם, יצירת גולמים ועד הרבעת מפלצות. באופן כללי, הפרטים של משימות כאלו הן בידי המנחה. הן בהחלט יהיו יקרות וככל הנראה יצריכו איתור ספרים של תורות אבודות (כן, בתוך מבוכים, אולם ייתכן שלקוסם כבר יש נאמנים שישיגו אותם בשבילו בשלב זה) ומרכיבים מוזרים כגון עין טריטון או לב דרקון. ייתכן ויהיה צורך במעבדות מיוחדת או שכירת שירותיו של אלכימאי או נביא. זכור שיש לבדוק היטב לחשים חדשים כדי לוודא שאינם חזקים מדי – רמת הלחש צריכה לשקף את כוחו. אם מסתבר שלחש חזק מדי עד כדי כך שהוא מסכן את המשחק, זוהי זכותה של המנחה להגן על המשחק על ידי שינוי רמת הלחש.